Saturday, October 3, 2009

Semangat Perpaduan

Langkah-langkah untuk memupuk semangat perpaduan dalam kalangan masyarakat lebih berkesan sekiranya dimulakan dari rumah.Bincangkan peranan yang dapat dimainkan oleh ibu bapa dalam usaha menyemai semangat perpaduan yang jitu dalam diri anak-anak.

“Satu Masyarakat” ialah cogan kata negara pada tahun 2009.Cogan kata ini bermaksud rakyat Negara dapat perpaduan melalui hari merdeka.Cara ini bukan sahaja dapat menyemai semangat perpaduan juga boleh memahami budaya yang sendiri sama ada kaum Cina,India ataupun Melayu.

Malaysia merupakan sebuah negara yang berbilag kaum.Sebagai rakyat Malaysia,kita mesti bertanggungjawab untuk memupuk semangat perpaduan.Pemupukan semangat perpaduan dalam kalangan anak-anak perlu dimulakan dari rumah.Oleh itu,peranan yang dimainkan oleh ibu bapa dalam usaha menyemai semangat perpaduan merupakan proses yang sangat penting kepada anak-anak mereka.

Mula-mula, ibu bapa boleh menjadi contoh yang baik kepada anak-anak melalui hubungan dengan jiran tetangga.Seperti apabila kat berjumpa denagn jiran yang berkenal,kita haruslah bersalam kepada mereka.Perbuatan ini dapat mengeratkan hubungan kejiranan antara satu sama lain.

Selain itu,ibu bapa harus menjelaskan kepada anak-anak tentang sanario masyarakat majmuk di Malaysia.Peranan ibu bapa untuk menyemai semangat perpaduan,mereka mestilah menjelaskan tentang kebudayaan negara kita anak-anak sejak kecil.

Disamping itu,ibu bapa boleh mengajak anak-anak berkunjung ke rumah jiran tetangga untuk bersama-sama menyambut perayaan kaum dan agama.Hal ini bukan sahaja berkenalan dengan kawan baharu,kita juga dapat berjaya menemai perpaduan.

Ibu bapa boleh memberi sedikit dorongan kepada anak-anak untuk menyertai aktiviti yang dapat mengukuhkan perpaduan antara kaum seperti aktiviti PLKN,ini merupakan satu projek untuk berkhidmat Negara.Perkara ini boleh memupukkan nilai bertanggungjawab dan nilai berdikari kepada setiap peserta.

Akhir sekali,ibu bapa harus menggalakkan anak-anak banyak menonton filem dan drama yang bertema perpaduan antara kaum.Melalui filem dan drama,kita dapat mempelajari semangat perpaduan terutamanya filem patriotic.Apabila kita memilih filem,kita haruslah memilih filem yang berfikiran positif dan mengelakkan membeli filem yang boleh menjejaskan minda kita.

Kesimpulannya,semangat perpaduan sangat penting dalam sesebuah Negara.Jika tidak ada perpaduan, negara kita akan menjadi aman damai.Kita perlu barasa bertuah kerana dapat hidup dalam Negara yang aman.

4 comments:

  1. Hello Angel&Demon,

    Selamat datang ke dunia blog. Terima kasih kerana berminat untuk menggunakan blog dalam penulisan karangan anda.

    Cogan kata yang dinyatakan di atas tidak tepat. Cogan kata yang diuar-uarkan pada masa kini dan yang sangat popular ialah konsep " Satu Malaysia" bukan " Satu Masyarakat. Sila beri perhatian.
    Sekian, terima kasih.

    ReplyDelete
  2. eh? tak sangka awak tulis pada waktu pagi, saya tak mungkin bangun untuk tulis karangan haha

    ReplyDelete
  3. cikgu,saya hanya dapat internet satu kali seminggu atau dua minggu sekali sahaja...saya akan beri perhatian...terima kasih,cikgu...^^

    ReplyDelete
  4. ei,Jaclyn,saya bukan tulis pada waktu pagi,masa tersebut ada masalah...

    ReplyDelete