Saturday, October 24, 2009

Sebab Alice Membunuh Diri

Dulu,terdapat seorang perempuan yang lemah lembut bernama Alice. Alice sangat cantik dan ramai lelaki yang pikat dia. Setiap kali,dia akan menolak mereka. Sebenarnya,dalam hatinya sudah “tinggal” seorang lelaki yang disukai dia bernama Stephen.

Stephen pernah memikat Alice tetapi pada masa itu, Alice hendak menduduki peperiksaan PMR. Oleh itu, Alice menolak tawaran Stephen. Selepas habis peperiksaan,Alice baru menyedari diri sendirinya sudah jatuh cinta akan Stephen tetapi itu sudah terlambat. Stephen sudah mempunyai teman wanita kerana dia sudah putus asa untuk suka akan Alice lagi.

Alice berasa sangat sedih ketika mendapati tahu bahawa Stephen mempunyai teman wanita. Setiap malam,dia akan menangis ketika berfikir tentang perkara ini. Seorang lelaki bernama Micheal yang sangat suka akan Alice berasa sangat sakit hati semasa mendapat tahu bahawa Alice menangis untuk Stephen.

Micheal menyuruh Alice jangan suka akan Stephen lagi dan menjadi teman wanitanya. Dia akan melindungi Alice dan tidak akan memberi Alice “terluka”. Alice berasa terharu dan hendak bersetujui untuk menjadi teman wanita Micheal.

Sebuah perkara sudah berlaku telah mengubah cadangan Alice iaitu teman wanita. Stephen berpisah dengan dia. Alice mengambil kesempatan untuk menyenangkan hati Stephen.Alice berharap Stephen boleh suka akan dia lagi. Stephen memberitahu Alice bahawa dia takkan suka akan sesiapa atau bercinta dengan sesiapa lagi semasa dia masih bersekolah. Dia akan menaruh perhatiannya dalam pelajarannya dan mahu belajar bersungguh-sugguh.

Alice berasa sangat sedih. Dia menangis di depan Stephen.Alice memberitahu Stephen bahawa dia sudah telah jatuh cinta akan dia. Stephen memarahi Alice, “kenapa sekarang baru kamu suka saya,jika kamu bersetujui bercinta dengan saya dahulu, kami mungkin akan menjadi kekasih yang paling mesra. Sekarang,semuanya sudah terlambat…saya dah tak suka kamu lagi!Semuanya kesalahan awak! Saya masih ada peperiksaan, jumpa lagi. Bukan, ialah jangan jumpa lagi!Oh,sudah lupa, jangan sukalah saya lagi…Selamat tinggal!” Habis bercakap, Stephen balik ke kelasnya.

“Jangan…jangan…Stephen, jangan begitu…”Alice menangis teresak-esak.Stephen terhenti dan berkata dengan dingin, “jangan panggil saya Stephen ketika kamu menangis, sangat geli.”

Alice tidak dapat menerima hakitat ini dan membuat perkara yang
paling bodoh di dunia, iaitu membunuh diri.

3 comments: